eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Realizacja programu psychologiczno-terapeutycznego dla sprawców przemocy w rodzinie
Realizacja programu psychologiczno-terapeutycznego dla sprawców przemocy w rodzinie
1. Realizacja programu psychologiczno - terapeutycznego dla sprawców przemocy w rodzinie, zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1390), rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno - edukacyjne (Dz.U.2011.50.259), oraz Krajowym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020 przyjętym Uchwałą Rady Ministrów Nr 76 z dnia 29 kwietnia 2014 r. (M.P.2014. 445). 2. Realizacja oddziaływań psychologiczno - terapeutycznych wobec sprawców przemocy w rodzinie ma na celu:
Program psychologiczno - terapeutyczny zmierza do zmiany wzorców zachowań osób stosujących przemoc w rodzinie. 3. Program psychologiczno-terapeutyczny stanowi uzupełnienie programu oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie, stąd też będzie on realizowany w odniesieniu do tych osób stosujących przemoc, u których zostanie wykazana przez specjalistów konieczność realizacji pogłębionych działań terapeutycznych lub psychologicznych, a uczestnictwo w programie korekcyjno-edukacyjnym okazało się niewystarczającą formą oddziaływań. Adresatami oddziaływań będą osoby, które wyrażą gotowość do osobistej, pogłębionej pracy psychologiczno - terapeutycznej w obszarze zmiany postaw i zachowań w relacjach z bliskimi. 4. Osobę stosującą przemoc w rodzinie, u której zostało rozpoznane uzależnienie od alkoholu lub narkotyków, lub innych środków odurzających, substancji psychotropowych albo środków zastępczych, kieruje się w pierwszej kolejności na terapię uzależnienia, zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne. 5. Wobec każdego uczestnika programu należy prowadzić działania diagnostyczne – w formie diagnozy wstępnej wynikiem, której jest podpisanie kontraktu z uczestnikiem, a następnie diagnozy pogłębionej. Diagnoza wstępna powinna zawierać informacje istotne dla pracy psychologiczno-terapeutycznej (wstępne rozpoznanie w ramach spotkań indywidualnych na początku realizacji programu, w celu określenia motywacji uczestnika, uzyskania informacji o jego funkcjonowaniu i sytuacji życiowej, a także o specyfice przemocy, którą stosował itp.). Rekomenduje się uwzględnienie w diagnozie wstępnej następujących zagadnień: okoliczności skierowania do programu; określenie, czy uczestnik aktualnie stosuje przemoc; formy i okoliczności zachowań przemocowych; aktualną sytuację rodzinną, zawodową, prawną oraz inne cechy istotne dla pracy psychologiczno-terapeutycznej. Kontrakt z uczestnikiem programu – dokument sporządzony po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej, w którym uczestnik akceptuje i podpisuje zasady udziału w programie. Diagnoza pogłębiona – dokonywana mniej więcej w połowie programu. Rekomenduje się uwzględnienie w diagnozie pogłębionej następujących zagadnień: historia relacji, w których występuje przemoc; historia interwencji związanych z przemocą, doświadczenia związane z nadużywaniem alkoholu, narkotyków itp.; historia agresywnych/przemocowych zachowań w innych sytuacjach życiowych; kontakty z wymiarem sprawiedliwości, szczegółowa charakterystyka postaw i zachowań przemocowych. 6. Dokumentacja z realizacji programu 1. Wszystkie działania podejmowane w ramach realizacji programu psychologiczno -terapeutycznego muszą być dokumentowane. 2. Dokumentacja winna obejmować w szczególności: - na etapie rekrutacji – orzeczenie sądu lub informacja z Policji lub zespołu interdyscyplinarnego lub od kuratora lub wniosek osoby zainteresowanej udziałem w programie i inne dokumenty istotne z punktu widzenia zakwalifikowania danej osoby do programu lub dyskwalifikacji (np. informacje dotyczące sytuacji życiowej i funkcjonowania uczestników, w tym: okoliczności przystąpienia do programu, form stosowanej przemocy itp.; potwierdzenie zakwalifikowania do programu wraz z uzasadnieniem, bądź odmowa udziału z podaniem jej przyczyn itp.). - w trakcie realizacji zajęć – kontrakt, indywidualne karty uczestników programu, dokumentacja z ćwiczeń, listy obecności (poświadczone podpisami osób prowadzących zajęcia), dzienniki z prowadzonych zajęć, ankiety, notatki prowadzących zajęcia, dokumentacja z przeprowadzenia diagnozy pogłębionej itp., - podczas działań monitorujących i ewaluacyjnych – ankiety, opinie, notatki, dokumenty potwierdzające monitorowanie sytuacji w rodzinie, kontakt z instytucjami itp., - po zrealizowaniu oddziaływań – zaświadczenia o udziale w zajęciach/ ukończeniu programu, sprawozdania z prowadzonych oddziaływań, inne podsumowania, - inne tj.: karty obserwacji, kwestionariusze ewaluacyjne, protokoły itp. 7. Realizację programu należy starannie udokumentować w stopniu i zakresie wynikającym z jego struktury oraz zgodnie z wytycznymi. Prowadzona dokumentacja powinna umożliwić dokonanie oceny realizacji zadania. Wszelkie dokumenty winny być opatrzone datą ich sporządzenia oraz podpisami osób prowadzących. Dokumentację przechowuje realizator programu i udostępnia na żądanie zlecającego w celu oceny realizacji zadania. Z analizy dokumentacji sporządza się protokół. Sprawozdanie z realizacji programu 1. Sprawozdanie z realizacji programu należy sporządzić w sposób przejrzysty, czytelny, umożliwiający dokonanie oceny i weryfikacji podjętych działań. 2. Sprawozdanie powinno zawierać m.in.:
|
Dyrektor
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Drawsku Pomorskim
Róża Kursa
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Jolanta Nazarek | 21-08-2019 07:42 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Jolanta Nazarek | 12-08-2019 |
Ostatnia aktualizacja: | Jolanta Nazarek | 21-08-2019 07:45 |